donderdag 1 augustus 2013

Digitaal tekenen in GIMP



Ik ben op dit moment bezig met het digitaal tekenen van een 'fantasy landschap'. Voor dit soort digitaal teken heb ik een Wacom Bamboo pen tablet gekocht. Zoals je kunt zien is het nog lang niet af, maar ik zal de vorderingen op deze blog blijven posten.
Voor de nieuwsgierigen hieronder even hoe ik het tot nu toe aangepakt heb:



Eerst schetste ik heel ruw de kleuren. Hierbij lette ik erop dat de achtergrondlaag (in GIMP! :) ) een aardachtige kleur had, een kleur die veel voor zal komen in de tekening.

Vervolgens dupliceerde ik de laag en vervaagde ik deze met het filter "gaussiaans vervagen" onder "vervagen". Waarom? Zodat ik een achtergrond heb zonder harde lijnen, maar wel met de juiste kleuren. Dit vind ik persoonlijk heel fijn werken.
Zoals je ziet heb ik linksboven ook een symbolisch zonnetje getekend, dit moet de lichtbron voorstellen.

Toen begon ik (op een nieuwe laag!) met uitwerken. Eerst het gras... Streepje voor streepje, met gebruik van (slechts) drie verschillende tinten groen.

Ik was nog niet tevreden met het gras, dus besloot ik het er wat dromeriger uit te laten zien en wat meer diepte te creëren met een gelige waas. Ik gebruikte een heel lichtgele kleur, alsof het het licht van de zon was. Natuurlijk maakte ik hiervoor een nieuwe laag aan. De gele waas tekende ik alleen over de achterste grassprieten, om diepte te creëren.

Toen begon ik aan de rots/aarde onder het gras. Let op het gele randje aan de rand van de rots/aarde, dit is de zon die achter de rots staat en de andere kant beschijnt. Ik gebruikte maar één tint bruin bovenop de achtergrond plus dezelfde tint geel als van de waas over het gras, als 'highlight'.
Ik ben hier ook begonnen aan het huisje op het 'zwevende eilandje' om het maar even zo te noemen, hierover komt in een volgende post meer.



Voor iedereen die zoiets ook graag wil proberen: ik zeg download GIMP en GAAN! :) Veel succes en vergeet niet het internet af te speuren naar tutorials!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten