donderdag 1 augustus 2013

Mijn fotografie en het nabewerken



Gegeven zijn twee van mijn hobby's. Fotografie en beeldbewerken.
Fotografie + beeldbewerken = nabewerken

Nabewerken is het digitaal aanpassen van je foto's zodat deze mooier worden. Vaak gebeurt dit met het bekende programma Photoshop, maar ik gebruik de gratis variant: GIMP (GNU Image Manipulation Program)! Dit is een gratis programma met (ongeveer) dezelfde functies als Photoshop. Ik raad iedereen die het leuk lijkt iets met beeldbewerking te doen dit programma van harte aan; aan het begin lijkt het waarschijnlijk wat ingewikkeld, maar eens je door hebt is het een heerlijk programma waar je alles mee kan. Op websites als DeviantART of natuurlijk op Youtube staan veel tutorials om je op weg te helpen. Voor Nederlandse tutorials kan je natuurlijk gewoon google gebruiken. 

Hieronder wil ik wat voorbeelden van mijn foto's en nabewerking laten zien. 
Gelieve de foto's niet te kopïeren, overal rust copyright op.


Je hebt natuurlijk foto's die van zichzelf al weinig mankeren, zoals deze.





... Alhoewel ik vind dat ook bovenstaande nog wel extra kleur zouden kunnen gebruiken, is dat niet wat ik hier wil laten zien. Wat ik wil laten zien zijn namelijk 'mislukte' (of gewoon 'minder goed gelukte') foto's als deze...
-De achtergrond is scherp (dat leidt de aandacht af)
-Het onderwerp is helemaal links van het beeld geplaatst waardoor er rechts te veel loze ruimte is.
-Het onderwerp is niet erg scherp
-De witte lucht leidt de aandacht af
-De kleuren mogen wat sprekender


...Die weer tot leven gewekt worden met GIMP!

-De achtergrond is nu onscherp
-De afbeelding is nu bijgesneden waardoor er minder loze ruimte is rechts
-Het onderwerp is nu scherp
-De witte lucht is nu weggewerkt
-De kleuren zijn nu sprekender
Tot slot nog wat foto's uit mijn camera die tevens aan ernstige nabewerking zijn onderworpen.










Bedankt voor het lezen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten